Archiv für den Monat: November 2024

Aber das Team Xi Jin-ping ist besser. (Tagebuch 6.10.24)

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Musk ist kein Sonderling. Sondern ein Stratege. Aber das Team Xi Jin-ping ist besser.

Das chinesische Staatsmodell, in Jahrtausenden entwickelt und mit dem Bolschewismus modernisiert, verfügt über die Eiserne Klammer, die noch die äußerste Dynamik zeitweise schockgefrieren kann. Der ganze Rest, „das Volk“, scheint im „Rebellischen Affen“ des Volksromans verkörpert, der von der Zaubermacht des ‚Buddhisten’, des ‚Mönchs’ gefügig gemacht und mit elektronischem Zaumzeug gesteuert wird. >>

DER HÄSSLICHE EUROPÄER DER CHOKWE – DIE MASKE ‚KATOYO‘

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Ich stelle einen geschnitzten ausnehmend hässlichen Maskentyp vor.

Er findet Verwendung in den Makishi-Tänzen der Chokwe (und ihrer Nachbarn), deren würdevollen Masken Chihongo (m) und Pwevo (w) allgemein hohes Ansehen genießen. Aber auch die sehr komischen ‚negativen’ Darstellungen des Warzenschweins (Ngulu) sind bei Maskeraden beliebt, sie versprechen unterhaltsame Auftritte. Die demonstrativ hässliche Katoyo aber stellt einen Fremden, einen Weißen dar. Komisch? Das kommt darauf an. >>

„Flusser (1920-1991) – Philosoph des Überlebens“ (2010)

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So schwungvoll begann 2010 meine Arbeit mit Guldin und den flusser-studies! ( LINK zum Blog-Kapitel) – Mit Rainer Guldins Antwort

Ein Fundstück,  25.11.2024 hochgeladen

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Flusser war in Brasilien weit ab vom Schuss (ähnlich übrigens Adorno in den USA) und hatte nichts Weltbewegendes zu erzählen, wie etwa Ruth Klüger („weiter leben“ LINK), bloß eine intellektuelle Biografie.

Er hatte ein zünftiger akademischer Philosoph werden wollen, doch die Emigration riss ihn fort und warf ihn an ein wüstes Gestade in einem tropischen Wilden Westen, in einer Goldgräberzeit. Wollte sich eigentlich auch Robinson Crusoe nicht einmal umbringen? >>

Seltene Erden machen mich traurig. Und wie schrieb schon Hans Blumenberg?

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„Seltene Erden – Die dunkle Seite der Hightech-Metalle“ – Eines dieser Features, die uns noch ‚aufklären‘ sollen. Man glaubt es nicht: Es ist bereits 10 Jahre alt. Damals entstand auch mein Kommentar.

Christian Schidlowski,52′, 2013. Ausgestrahlt am 16. Januar 2014 im ZDF,

Offizielle Zusammenfassung (LINK): >>

‚Das hässliche Entlein’ unter Wiegmanns Beatenberg-Studien: L 76

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Bin ich der einzige Freund dieser Skizze? Dieses Landschaftsbild unterscheidet sich deutlich von den anderen in demselben – von Wiegmann häufig gewählten – kleinen Format 30×40. Wenn diese als Ausarbeitungen größerer oder einfach verlorener Skizzen wirken, so ist diese Skizze geradezu ungefällig. Ich möchte wetten: vor der Natur entstanden. Wiegmann hat sich nachträglich um die nicht ausgeführten Ecken gekümmert (Siehe die Richtung von Strichen am linken Rand) vielleicht im Zusammenhang der späteren Überarbeitung des ‚Waldrandes‘.  Er hat schließlich die fertige Komposition sogar eines passenden Passepartouts gewürdigt. Schade, dass er kein „W“ hinzugefügt hat, meinetwegen mit Kugelschreiber.

 

L 76 IMG_0257 (2400 Px anzuklicken!)

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Triste Neuinszenierung des Schauspiels „Freie Welt“!

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Ein Textentwurf älteren Datums bietet doppelten Vorteil: In einer nur zum Schlechteren  veränderten Situation spart er Energie, die anderswo besser eingesetzt ist, und lässt zum Nachdenken Raum.       16. November 2024

Diese Weltkarte in der NZZ im März 2023 nach einem Jahr Krieg war eindeutig:

21.3.23 nachts

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Virologen, Dämonologen, Wirologen, Wirrologen (2020-24)

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Angesichts der Aussicht, dass Zauberlehrlinge in Berlin sich nach Weihnachten wieder frech als Krisenbewältiger zur Wahl stellen, ein bisher ungedrucktes Zeugnis aus meinem ersten Corona-Jahr; Sehen Sie selbst, was daraus aktualisiert werden kann. 16.11.24 >>

Leni Riefenstahl’s „Triumph of the Will“ (1934) – My Opinion

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Original: Riefenstahls Triumph des Willens  LINK: 22.Oktober 2010  
translated with googletranslate 5.11.24

Riefenstahl’s Triumph of the Will

A stupid film, which I would not have expected. I have to apologize to Eisenstein, whom I detested as a nasty propagandist in „Battleship Potemkin,“ but who was much more sophisticated, more reflective, and a brilliant perfectionist. Here, there was often visible tinkering – and not just because of the damage to the copy. It’s really touching.

A typical PR product in the sense that it is primarily a logistical achievement. Weren’t the events the greater logistical achievement? Flying them in was already a tried and tested method. The film has no character, no point of view of its own, not much like a modern advertising strip for a corporate identity. It doesn’t go beyond the client’s horizon and suits the taste of the tyrant.

Riefenstahl directed a hundred and fifty henchmen, but was the compliant and clever little girl, a horizon she never exceeded in her entire life. She was too stupid or compliant to prevent the regime’s top brass from exposing themselves. And everyone was probably jealously checking with a stopwatch that they were not being shortchanged. The gang of crooks can be viewed up close. A contemporary document, the only credit. But wasn’t that due to the client?

Like Hitler, who at the end even stylized himself as Mephisto, who wanted to seize souls and take them with him, she borrows from tradition: from Faust 1 and German silent film expressionism. The archaic! The lavish use of pitch torches – with no sense of their introduced symbolic meaning. The fairy-tale quality of the national community portrayed, its age and gender stereotypes. I am moved by the old town of Nuremberg. I understand the Allies‘ hateful  zeal of reducing the old Frankish backdrop of German barbarism to rubble and ashes.

P1300947Nürnberg

P1300948HessNSScreenshots  Gv – Oct. 2010 „Arsenal“

The alleged omission of a spoken commentary may have been new in 1934, but it corresponds to the absolute emptiness of the Nazi self-portrayal, which was covered up with increasing difficulty by a sampler of nationalist marching music and occasionally shouted slogans. Hitler then had to appear as a copy of Mussolini. Charles Chaplin’s brilliant parody kept popping up in my head. The fact that the film is said to be ‚the most quoted and given cult status‘ would be a bad sign, also for the state of mind of film buffs and media scientists. It can’t be the fault of the general public that hasn’t seen it for seventy years.

The young expert who gave the introduction was downright enthusiastic. He has been tasked with developing the concept for the „analysis“ by highschool students. Such a piece of crap is not worth the effort, the precious time of education, and is dangerous at best in its hollowness.

What he highlighted about the „famous“ film editing turned out to be hot air. The hundred minutes were very long. We witnessed hour-long marches – as tourists in Berlin are familiar with. Mainly uniformed blocks paraded past the „Führer“, past a bustling audience and again more uniformed blocks. For a change, we saw the „Führer“ and a few loyal followers honoring uniformed blocks a few times. The term „idiots“ fits the film’s appeal. And: despite the vaunted „condensation“ of the party conference, it is only a weak black and white imitation. „If only it gave me the creeps!“ (“Wenn es mich doch gruselte!”)

Again: eternal rest in the archives. Unsalvable!   Berlin, after the visit to the „Arsenal“ cinema on October 16, 2010

Two Comments (translated)

  1. uwe greiner  27.2.2014
    I recently saw a lecture in a small cinema with film examples about the life of Leni Riefenstahl. The American speaker described in detail her technical competence and the means she used to make her films, partly also means of power; she could order as many extras as she wanted. He also knew her love stories, often with her often much younger co-workers. The picture that emerged was of an assertive woman who was only interested in politics insofar as it helped her to make her films and enjoy her life at the same time. The competent and talented opportunist. The mixed audience in a run-down part of London took the film in stride.
    1. dvg 
      18. Nov. 2020
      Arte is broadcasting the exceptionally serious documentary about „Leni Riefenstahl – The End of a Myth“, which is based on research by Nina Gladitz (LINK at wikipedia). The author and her book „Leni Riefenstahl – Career of a Perpetrator“. Orell Füssli, Zurich 2020, ISBN 978-3-280-05730-8 are quoted extensively. (Hopefully she also gets something out of it financially, more than a damp handshake) Balance sheet: fiery ambition with criminal energy, unscrupulous action against competitors in order to be successful, a soul mate of Adolf Hitler, who personally valued and supported her. The appropriation of other people’s creative achievements was not an issue for her, but was the focus of the film feature. Such information should perhaps be translated into foreign languages.

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